O n l i n e a n y a g o k
Nyelvtan
Szókincs
Halló!
Vegyes
Kezdő szint:
1. Mi hol van? (A helyhatározó alapvető esetei a legfontosabb névutókkal és viszonyragokkal.)
2. Hol mit csinál? (Igék helyhatározóval.)
3. Mit ......? (A tárgyas ige és a tárgy.)
Haladó szint:
1. ..... azt mondta ......, hogy + felszólító mód (Függő felszólítás. Az alapeseteken kívül gyakoroltatja az állító és tagadó fő-, illetve mellékmondatot kijelentő és kérdő mondatban egyaránt, minden nyelvtani személyt alanyi és részeshatározói funkcióban - én .... neki, ő .... nekem stb. -, a teljes szerkezeteket, illetve az alany, a részeshatározó, a rámutatószó kihagyását, valamint az általános alanyos szerkezetet is. Összesen több ezer helyes mondat létrehozását és ellenőrzését teszi lehetővé 6 x 8 képből kiindulva.)
Morfi
I. Akadályfutás
II. HolMi
III. Szótérkép
IV. Imagovox
V. Szóvadászat
VI. Szóvár
VII. Mozaik
1. Igék, tevékenységekII. HolMi
2. Ételek, italok
3. Állatok
4. Sport
1. Gyümölcsök 1
2. Gyümölcsök 2
3. Szakmák, foglalkozások
4. Állatok
5. Színek
A) Lakás
a) Nappali
b) Hálószoba
c) Konyha
d) Gyerekszoba
e) Fürdőszoba
1. Mosdó
V. Szóvadász
1. Európai országokVI. Szóvár
2. Európai népnevek I.
3. Sportágak I.
4. Használati tárgyak I.
1. Táj 1 (épületek, növények, állatok, közlekedési eszközök stb.)
VII. Mozaik A
Kirakójáték képekkel és szavakkal. Mozaiklapokra tördelt képet kell eredeti
formájában helyreállítani. Egy mozaiklap elmozdításához először be kell írni
a szövegmezőbe a lapon látható képelemnek megfelelő magyar szót, majd rá kell
kattintani a lapra. Végig figyelemmel kísérheti az elkövetett hibák számát (hiba:
a beírt szóalak és a kattintással kiválasztott képelem nem felel meg egymásnak),
valamint a lépések számát (hány mozaiklapot mozdított el). A cél: minél kevesebb
lépéssel hiba elkövetése nélkül helyreállítani a képet.
1. Foglalkozások (szabó, kertész, villanyszerelő, politikus, ... munkanélküli)
2. A nappali (ablak, kép, kanapé, fűtőtest, telefon, ... macska)
3. Női ruha (blúz, szoknya, kabát, kendő, bugyi, ... poncsó)
4. Színek (piros, zöld, fehér ... sokszínű)
Mozaik B
Kirakójáték képekkel és szavakkal. Az előző játék nyelvi szempontból könnyített, a játék szempontjából
azonban jelentősen nehezített változata. Mozaiklapokra tördelt képet kell eredeti
formájában helyreállítani. Egy mozaiklap elmozdításához először rá kell kattintani a megfelelő
szóra egy szólistában, utána pedig a mozaiklapra. A képen van egy üres lap (eredetileg a jobb alsó
képkocka), kizárólag ezzel a lappal közvetlenül szomszédos képkocka mozdítható el. Egyetlen könnyítés,
hogy minden képsor utolsó kockája (a 4. kocka) és a következő sor első kockája szomszédosnak számít.
Végig figyelemmel kísérheti a lépések számát (hány mozaiklapot mozdított el). A cél: minél kevesebb
lépéssel helyreállítani a képet.
1. Foglalkozások (szabó, kertész, villanyszerelő, politikus, ... munkanélküli)
2. A nappali (ablak, kép, kanapé, fűtőtest, telefon, ... macska)
3. Női ruha (blúz, szoknya, kabát, kendő, bugyi, ... poncsó)
5. Gyümölcsök (alma, körte, banán, szőlő, ... ananász)
A "Halló, itt Magyarország!" (Erdős József-Prileszky Csilla: Halló, itt Magyarország!, Akadémiai Kiadó; Budapest 1992-2001.) című nyelvkönyvhöz készült online segédanyagok (--- > Halló Index)
1. A leckék szövege
A szövegben levő új (korábban nem használt) szavakra rákattintva a felhasználó megkapja azok (kívánsága szerinti) angol, francia, vagy spanyol megfelelőjét, és a jelzett leckéknél (+ Hang) meg is hallgathatja a szövegeket.
A képekre kattintva az egyes képekhez tartozó dialógusok folyamatosan hangzanak el. Ha viszont az egyes személyeket képviselő színes jelek egyikére kattintunk, mindig csak az annak megfelelő dialógusrészlet hangzik el.1. Lecke (+ Hang)
2. Lecke (+ Hang)
3. Lecke (+ Hang)
4. Lecke (+ Hang)
2. A leckék B gyakorlatai (eredetileg szóbeli, itt szóbeli és írásbeli feladatok)
A szövegben levő új (korábban nem használt) szavakra rákattintva a felhasználó megkapja azok (kívánsága szerinti) angol, francia, vagy spanyol megfelelőjét, és a jelzett gyakorlatoknál (+ Hang) meg is hallgathatja a mintapárbeszédet.
A képre kattintva a mintadialógus folyamatosan hangzik el. Ha viszont az egyes személyeket képviselő színes jelek egyikére kattintunk, mindig csak az annak megfelelő dialógusrészlet hangzik el.1. Lecke (+ Hang)
2. Lecke (+ Hang)
3. Lecke (+ Hang)
4. Lecke (+ Hang)
3. A leckék D gyakorlatai (főleg nyelvtani írásbeli feladatok)
A szövegben levő új (korábban nem használt) szavakra rákattintva a felhasználó megkapja azok (kívánsága szerinti) angol, francia, vagy spanyol megfelelőjét.
4. A leckék szókincse három nyelvpárosításban (magyar-angol, magyar-francia, magyar-spanyol)
Az egyes leckékben található új szavak és kifejezések és a nekik megfelelő angol, francia vagy spanyol szavak, kifejezések.I. kötet: 1. 2. 3. 4. ...... 11. 12. 13. 14. lecke
5. A "Halló, itt Magyarország!" minden igéjének összes ragozott formája
A könyv két kötetének összes igéje (összesen több mint 600 ige) a felhasználó által választott módban és időben. Az összetett alakok (jövő idő és feltételes mód múlt idő) nem szerepelnek, mivel ezek képzése ("fog" + főnévi igenév, illetve múlt idő + "volna") nem jelent külön alaktani nehézséget. Azokban az esetekben, amikor több alak is lehetséges (pl. egyes ikes igék egyes szám első személyű formáinál, illetve bizonyos tőváltoztató igéknél) a gyakoribb, illetve helyesebbnek tartott forma szerepel. A felszólító mód 2. személyében egyelőre csak a teljes, hosszabb forma jelenik meg.6. Ragozgató --- a "Halló, itt Magyarország!" minden igéjének gyakorlása az összes ragozott formában:
Igeragozási gyakorlat táblázat formájában. A tanuló kiválasztja az igét, meghatározza az igemódot és igeidőt, azután beírja az egyes személyeknek megfelelő igealakokat alanyi és/vagy tárgyas ragozásban, végül ellenőrizteti a megoldást a programmal. A könyv két kötetének összes igéje (összesen több mint 600 ige) szerepel az igelistában. Az összetett alakok (jövő idő és feltételes mód múlt idő) nem szerepelnek, mivel ezek képzése ("fog" + főnévi igenév, illetve múlt idő + "volna") nem jelent külön alaktani nehézséget. Azokban az esetekben, amikor több alak is lehetséges (pl. egyes ikes igék egyes szám első személyű formáinál, illetve bizonyos tőváltoztató igéknél) a gyakoribb, illetve helyesebbnek tartott forma szerepel. A felszólító mód 2. személyében egyelőre csak a teljes, hosszabb formát vettük fel. (A gyakorlás során összesen több mint 24 ezer különböző igealak beírására és azonnali ellenőrzésére van lehetőség.)
Magyar Multitest
II. Numeralia (Számország)
Különböző anyagok, mindenekelőtt gyakorlatok a számok írásmódjával és
használatával kapcsolatban.
1. Számíró 1--- Hogyan mondjuk és írjuk a tőszámneveket magyarul?
Véletlenszerűen generált számok kiolvasása/kimondása magyarul, illetve betűkkel való szabályos leírása. Az egész számoknak megfelelő magyar nyelvi formák választható csoportosításban - teljes formában vagy ezresekre, milliókra kerekítve - a legeggyszerűbbektől (1-10) a milliárdos nagyságrendű számokig (pl. 7 586 201 342 --> hétmilliárd-ötszáznyolcvanhatmillió-kétszázegyezer-háromszáznegyvenkettő). A felhasználó a kívánt számtartományból véletlenszerűen kapja a számokat, melyeket kimond vagy/és leír, majd ellenőrzi a megoldást. (Az írott forma szabályos gépi ellenőrzése mellett a kimondott forma ellenőrzése természetesen önellenőrzéssel történik, a felhasználó elolvashatja a szabatos, betűkkel átírt formát.)2. Az óra --- Hogyan mondjuk és írjuk az időpontokat (órákat és perceket) angolul?
Hány óra van? --- Időpontok (órák és percek) írása számokkal és/vagy betűkkel, és kimondásuk magyarul. A feladat lényege, hogy a tanuló betűkkel leír vagy hangosan kimond egy tetszés szerinti (saját maga által számokkal megadott) vagy egy a program által véletlenszerűen generált időpontot (órát és percet). Az ellenőrzés mindkét esetben (írásbeli és szóbeli gyakorlás esetén egyaránt) az írott forma megadásával történik. A felhasználó gyakorolhatja a "Hány óra van?" (pl. "fél hét van") és a "Hány órakor?" (pl. fél hétkor) kérdésekre válaszoló formákat, és választhat a köznyelvi formák (pl. "fél nyolc múlt hat perccel" / "fél nyolc után hat perccel") és a "hivatalos" (pályadvari, bolti nyitvatartás stb.) formák (pl. "tizenkilenc óra harminchat perc van" / "tizenkilenc óra harminchat perckor") között.